معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان:
معلمان سطح معلومات خود را افزایش دهند

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان خواستار افزایش سطح معلومات معلمان شد و گفت: معلمی که خود را از آموزش مستمر دور ببیند نه تنها در حق خود بلکه در حق دانش‌آموزان نیز ظلم کرده است.

خبرگزاری فارس: معلمان سطح معلومات خود را افزایش دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مصطفی خزاعی ظهر امروز در گردهمایی هنرآموزان شاخه کار و دانش استان همدان با بیان اینکه آموزش و پرورش مدیون کوشش معلمان زحمتکش کار و دانش است، اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری اینگونه گردهمایی‌ها به انتقال تجربیات و افزایش توان فکری معلمین فنی و حرفه‌ای و کار و دانش کمک شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در سراسر دنیا دچار تحولات زیادی شده، گفت: چنانچه آموزش و پرورش ما همگام با تغییرات جهانی تغییر نکند نمی‌تواند آینده جوانان و دانش‌آموزان را متناسب با استاندارهای جهانی پیش برد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان خاطرنشان کرد: با انقلاب صنعتی کار مبتنی بر مکانیک پیش رفت اما در حال حاضر در تمام دنیا کار مبتنی بر درس است.

وی بیان کرد: در دنیای امروز با توجه به تکنولوژی‌ها و ارتباطات پیشرفته موجود سرعت دوبرابر شدن اطلاعات افراد ساعتی شده است.

خزاعی ادامه داد: در حال حاضر هر روز یک ابزار جدید و یک راه ارتباطی تازه وارد بازار می‌شود و خیلی از آموزش‌های رایج براساس این تکنولوژی‌ها صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در آموزش‌های جدید باید تحول ایجاد کنیم، گفت: یادگیری و یاد‌دهی ارتباط تنگاتنگی دارند اما یکسان نیستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان افزود: تعامل دوسویه می‌طلبد و تعامل بین این دو است که یادگیری را پیش می‌آورد.

وی با بیان اینکه نخستین عاملی که این تعامل را به وجود می‌آورد ارتباط عاطفی است، ابراز داشت: تا نتوانیم از نظر عاطفی و روانی ارتباط برقرار کنیم نمی‌توانیم هدف آموزشی خود را به سرانجام برسانیم.

خزاعی با بیان اینکه دانش‌آموزانی که به مدارس کار و دانش می‌روند از لحاظ تئوری ضعیف هستند، خاطرنشان کرد: این دانش‌آموزان قدرت تحلیل رشته‌های نظری را نداشتند و به این مدارس آمده‌اند تا ضمن فراگیری درس عملی، وارد بازار کار شوند، پس ایجاد حس علاقه به کار در این دانش‌آموزان برعهده معلمین است.

وی ادامه داد: باید دانش‌آموز نسبت به کاری که انجام می‌دهد حس تعلق پیدا کرده و از انجام کارش لذت ببرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان از دیگر ملاک‌های یادگیری در مدارس کار و دانش را کیفیت‌بخشی به آموزش‌ها و ارزشیابی مستمر استعداد‌ها عنوان کرد و ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین وظایف معلمین شناخت هنرجو، استعداد و خلق و خوی او است.

وی از مدیران و معلمین درخواست کرد والدین را با مدرسه همگام کنند و گفت: در نظام آموزشی ما فاصله بسیاری بین مدرسه و والدین وجود دارد و درهای مدارس به روی اولیا بسته است لذا لازم است مدیران کلاس را با والدین آشتی دهند.

خزاعی ادامه داد: در صورت حضور والدین در مدرسه و آشنایی با نوع درس دانش‌آموز باعث می‌شود خانواده نوع کار آینده فرزند خود را بشناسند و او را تشویق و حمایت کند.

وی از معلمین کار و دانش همدان درخواست کرد علاوه بر معلمی، دانش‌آموز نیز باشند و در ادامه گفت: کسی که خودش را از آموزش مستمر دور ببیند نه تنها در حق خودش بلکه در حق دانش‌آموزان خود نیز ظلم کرده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همدان با بیان اینکه انتقال تجربه بهترین حاصل این گونه گردهمایی‌هاست، گفت: یکی از حجاب‌هایی که انسان را ضعیف می‌کند احساس نیاز نداشتن به علم دیگران است.

وی ابراز داشت: بهتر است جلسات آموزشی شورای دبیران تبدیل به جلسات آموزشی با محوریت تجربیات معلمین شود.

خزاعی در پایان از تمام دبیران درخواست کرد طرح درس خود را ارائه کنند و افزود: نقشه هدف راه را مشخص می‌کند.